De 8 meest gestelde vragen over cruisen
Of u nu een ervaren cruiser bent of nog uw eerste cruise gaat maken, soms zit u met vragen over uw reis. Wij behandelen hieronder de meest gestelde vragen over cruisen. Staat uw vraag er niet bij? Bekijk dan onze uitgebreide FAQ op onze website of neem contact op met een van onze cruisespecialisten!
1. Hoe kies ik het juiste schip?
De cruisemarkt is zeer uitgebreid, u heeft keuze uit verschillende rederijen, die ieder passen bij een verschillende ervaring. Daarnaast is de vaarroute natuurlijk ook een belangrijke factor in het kiezen van uw cruise. U bepaalt hoe belangrijk het schip en de faciliteiten zijn tegenover de route. Vaak leggen de kleinere schepen aan op specialere en minder bekende havens, de grote schepen beschikken dan weer over uitgebreidere faciliteiten.
Om de verschillende rederijen overzichtelijk te maken delen we deze op in de volgende categorieën:
Europees: Cruiseschepen met een Europese flair hebben meestal een relaxte, sportieve sfeer met veel evenementen aan boord. Jonge families, koppels en singles zullen het allen even goed naar hun zin hebben. Voorbeelden van rederijen zijn: MSC, Costa, AIDA en TUI Cruises.
Amerikaans: Amerikaanse cruiseschepen stralen de ‘American way of life’ uit. Deze schepen bieden zeer veel entertainment en zijn echte ‘fun’ schepen. De gesproken taal aan boord is overwegend Engels. Voorbeelden zijn: Royal Caribbean Cruises, Celebrity Cruises, Norwegian Cruise Line, Princess Cruises, Disney Cruise Line en Carnival.
Luxe: Luxe cruises varen meestal met kleinere schepen. Er is een meer persoonlijke en elegante omgeving: hoge service, uitstekend eten en op sommige schepen zelfs butler service, dagelijks vers fruit en bloemen in de hut. Voorbeelden van luxe rederijen zijn: Regent Seven Seas Cruises, Silversea, Seabourn, Oceania Cruises, Hapag-Lloyd, Cunard, Azamara, Ponant en Crystal.
2. Voor welke hut kan ik het beste kiezen op een cruise?
De hut wordt tijdens uw cruise uw hotelkamer. Bij de keuze van de hut zijn drie zaken erg belangrijk: de categorie van de hut, de ligging op het schip en de prijs. Over het algemeen zijn er vier hut categorieën: een binnenhut, buitenhut, balkonhut en een suite. Vanzelfsprekend zijn de binnenhutten het goedkoopst en de suites het duurst. Echter geniet u in de suite wel van veel meer ruimte en faciliteiten. De meest luxe rederijen beschikken soms alleen over suites.
Vaak kunt u ook een specifiek hutnummer kiezen, zo kunt u zelf weten op welk dek u verblijft (hoog of laag) en de locatie op het schip (voor, midden of achter). De perfecte hut is afhankelijk van uw wensen, zo kunt u een rustige plek onderin het schip uitkiezen of juist gaan voor een hut dicht bij uw favoriete faciliteiten. Daarnaast zijn er ook garantiehutten, u kiest dan geen specifiek hutnummer uit maar een categorie. Het grote voordeel is dat als de categorie vol is geboekt u gratis een upgrade ontvangt naar een hogere categorie. U weet dus maar nooit in wat voor hut u uw cruise gaat maken!

3. Welke maaltijden en drankjes zijn inclusief aan boord?
De meeste maaltijden (ontbijt, lunch, diner en snacks) zijn inbegrepen in de reissom. Diner is vaak in a-la-cart vorm, lunch en ontbijt daarentegen in buffetvorm. Voor het diner kunt u kiezen uit twee zittingen of voor de open zitting. Ook kunt u ervoor kiezen om alleen met uw eigen reisgezelschap te dineren of juist liever ook met andere reizigers aan een tafel zitten. U kiest dus zelf wanneer u, in welke vorm aan het diner zit. Specialiteitenrestaurants zijn vaak beschikbaar tegen bijbetaling (behalve bij de meest luxe rederijen).
Of de drankjes inbegrepen zijn, hangt helemaal af van de rederij en het pakket welke u boekt. U kunt tijdens het boeken vaak kiezen voor de optie ‘All Inclusive’ of voor een specifiek ‘drankpakket’ gaan. Kiest u hier niet voor dan betaalt u aan boord de genuttigde drankjes per stuk. Vaak zitten bij luxe rederijen meer drankjes in het ‘standaard pakket’ of heeft u een breder aanbod aan speciale dranken, zoals wijnen.

4. Hoe werkt het met fooien en betalen aan boord?
Alle uitgaven aan boord worden op uw hut-rekening gezet. Aan het einde van uw cruise kunt u de gehele rekening betalen, gedurende uw reis kunt u deze uiteraard opvragen. Hier vallen bijvoorbeeld uw drankjes onder, excursies, winkeluitgaven en bijbetalingen voor faciliteiten. Ook de fooien staan op deze rekening, gemiddeld zijn deze €10-15 per dag. Er zijn rederijen die deze fooien al in de reissom inclusief aanbieden. Verblijft u in een suite, dan kan het zo zijn dat de fooien duurder zijn dan in een binnenhut, omdat u hier ook meer service ontvangt.
5. Hoe werkt het met inschepen en ontschepen?
Het inschepen is te vergelijken met een vliegreis. Ongeveer 3-4 uur voordat het schip vertrekt bent u aanwezig in de cruiseterminal en geeft u uw koffer af ter controle. Vervolgens gaat u inchecken en krijgt u uw cruise card waarmee u betaalt op het schip, het schip op en af kan én toegang krijgt tot uw hut. Vervolgens bent u klaar voor de reis!
Op de laatste cruise avond zet u uw koffer buiten uw hut neer. Deze worden opgehaald en ontscheept naar de cruiseterminal. De koffers hoeft u dus zelf niet aan- en van boord te dragen. Meestal verlaat u uw hut na het ontbijt en verzamelt u zich in een van de lounges. In groepjes gaat u van boord af en haalt u uw koffer op in de terminal.
Om bij te houden wie zich op het schip bevinden dient u iedere keer met uw persoonlijke cruise card in – en uit te checken wanneer u het schip verlaat en terugkeert. Alleen zo weet de rederij zeker dat iedereen aan boord is voor vertrek.

6. Kan ik beter een excursie boeken of zelf aan land gaan?
Deze keuze is geheel aan uzelf, beide opties hebben voor- en nadelen. Ligt het schip dicht bij het centrum van een stad? Dan is het makkelijker om zelf de stad te bezoeken. Soms, bijvoorbeeld in natuurgebieden, liggen de bezienswaardigheden verder van de haven af. Hier is het verstandiger om een excursie te boeken. Zo weet zeker dat u op tijd terug bent op het schip. Bovendien wacht een rederij altijd op de terugkerende rederij-excursies voordat deze vertrekt, ook als de hele groep te laat is. Bij individuele reizigers is dit niet het geval, deze dienen zelf op het juiste tijdstip terug te zijn aan boord van het schip.

7. Welke kamer faciliteiten zijn er aan boord?
Alle hutten zijn standaard uitgerust zoals u dit ook van een hotelkamer mag verwachten. U krijgt handdoeken, beddengoed en er is een TV aanwezig. Bij luxere rederijen mag u ook verwachten dat er een föhn is, een minibar en roomservice. Alle kamers zijn uitgerust met meerdere stopcontacten, let wel op dat u soms een verloopstekker nodig kan hebben wanneer u bijvoorbeeld met een Amerikaanse rederij vaart. U kunt altijd online voor vertrek zien hoe uw hut eruit ziet en welke faciliteiten er aanwezig zijn.
8. Zijn de schepen geschikt voor mindervaliden?
Zeker, bijna ieder schip is geschikt voor mindervaliden. Er zijn speciale hutten aanwezig die ruimer zijn opgezet, deze kunt u reserveren tijdens het boeken. Ook zijn er op de schepen liften aanwezig waarmee u alle faciliteiten kunt bereiken. Bijvoorbeeld in het theater zijn speciale rolstoel plekken gemaakt en ook alle restaurants zijn goed te bereiken. Bij sommige rederijen kunt u een rollator of rolstoel huren om op het schip de gebruiken. Informeer bij een van onze cruisespecialisten voor meer informatie over uw droomcruise en de mogelijkheden per schip.
Staat uw vraag niet bij de meest gestelde vragen over cruisen?
Bekijk dan onze uitgebreide FAQ op de website
Of neem contact op met een van onze cruise specialisten. Wij staan 7 dagen per week voor u klaar. Bekijk alle contactinformatie en cruises via onze website: www.zeetours.nl
Leave a comment
You must be logged in to post a comment.