De 8 meest gestelde vragen over cruisen

Of je nu een ervaren cruiser bent of nog je eerste cruise gaat maken, soms zit je met vragen over je reis. Wij behandelen hieronder de meest gestelde vragen over cruisen. Staat jouw vraag er niet bij? Bekijk dan onze uitgebreide FAQ op onze website of neem contact op met een van onze cruisespecialisten! 

1. Hoe kies ik het juiste schip?

De cruisemarkt is zeer uitgebreid, met keuze uit verschillende rederijen, die ieder passen bij een verschillende ervaring. Daarnaast is de vaarroute natuurlijk ook een belangrijke factor in het kiezen van uw cruise. Je bepaalt daarnaast hoe belangrijk het schip en de faciliteiten zijn tegenover de route. Vaak leggen de kleinere schepen aan op speciale en minder bekende havens, de grote schepen beschikken dan weer over uitgebreidere faciliteiten.

Om de verschillende rederijen overzichtelijk te maken delen we deze op in de volgende categorieën:

Europees: Cruiseschepen met een Europese flair hebben meestal een relaxte, sportieve sfeer met veel evenementen aan boord. Jonge families, koppels en singles zullen het allen even goed naar hun zin hebben. Voorbeelden van rederijen zijn: MSC, Costa, AIDA en TUI Cruises.

Amerikaans: Amerikaanse cruiseschepen stralen de ‘American way of life’ uit. Deze schepen bieden zeer veel entertainment en zijn echte ‘fun’ schepen. De gesproken taal aan boord is overwegend Engels. Voorbeelden zijn: Royal Caribbean Cruises, Celebrity Cruises, Norwegian Cruise Line, Princess Cruises, Disney Cruise Line en Carnival.

Luxe: Luxe cruises varen meestal met kleinere schepen. Er is een meer persoonlijke en elegante omgeving: hoge service, uitstekend eten en op sommige schepen zelfs butler service,  dagelijks vers fruit en bloemen in de hut. Voorbeelden van luxe rederijen zijn: Regent Seven Seas Cruises, Silversea, Seabourn, Oceania Cruises, Hapag-Lloyd, Cunard, Azamara, Ponant en Crystal.

2. Voor welke hut kan ik het beste kiezen op een cruise?

De hut wordt tijdens uw cruise je hotelkamer. Bij de keuze van de hut zijn drie zaken erg belangrijk: de categorie van de hut, de ligging op het schip en de prijs. Over het algemeen zijn er vier hut categorieën: een binnenhut, buitenhut, balkonhut en een suite. Vanzelfsprekend zijn de binnenhutten het goedkoopst en de suites het duurst. Echter geniet je in de suite wel van veel meer ruimte en faciliteiten. De meest luxe rederijen beschikken soms alleen over suites.

Vaak kun je ook een specifiek hutnummer kiezen, zo kun je zelf weten op welk dek je verblijft (hoog of laag) en de locatie op het schip (voor, midden of achter). De perfecte hut is afhankelijk van uw wensen, zo kun je een rustige plek onderin het schip uitkiezen of juist gaan voor een hut dicht bij je favoriete faciliteiten. Daarnaast zijn er ook garantiehutten, je kiest dan geen specifiek hutnummer uit maar een categorie. Het grote voordeel is dat als de categorie vol is geboekt je gratis een upgrade ontvangt naar een hogere categorie. Je weet dus maar nooit in wat voor hut je jouw cruise gaat maken!

Verschillende huttypen op een cruiseschip

3. Welke maaltijden en drankjes zijn inclusief aan boord?

De meeste maaltijden (ontbijt, lunch, diner en snacks) zijn inbegrepen in de reissom. Diner is vaak in á-la-carte vorm, lunch en ontbijt daarentegen in buffetvorm. Voor het diner kun ke kiezen uit twee zittingen of voor de open zitting. Ook kun je ervoor kiezen om alleen met je eigen reisgezelschap te dineren of juist liever ook met andere reizigers aan een tafel zitten. Je kiest dus zelf wanneer en in welke vorm je gaat dineren. Specialiteitenrestaurants zijn vaak beschikbaar tegen bijbetaling (behalve bij de meest luxe rederijen).

Of de drankjes inbegrepen zijn, hangt helemaal af van de rederij en welk pakket er is geboekt. Je kunt tijdens het boeken vaak kiezen voor de optie ‘All Inclusive’ of voor een specifiek ‘drankpakket’ gaan. Kies je hier niet voor dan betaal je aan boord de genuttigde drankjes per stuk. Vaak zitten bij luxe rederijen meer drankjes in het ‘standaard pakket’ of heeft u een breder aanbod aan speciale dranken, zoals wijnen.

4. Hoe werkt het met fooien en betalen aan boord?

Alle uitgaven aan boord worden op de hut-rekening gezet. Aan het einde van de cruise dien je de gehele rekening te betalen, gedurende de reis kun je deze uiteraard inzien. Hier vallen bijvoorbeeld de drankjes onder, excursies, winkeluitgaven en bijbetalingen voor faciliteiten. Ook de fooien staan op deze rekening, gemiddeld zijn deze €15-25 per dag (stand: april 2024). Er zijn rederijen die deze fooien al in de reissom inclusief aanbieden zoals MSC, TUI, AIDA en Regent Seven Seas Cruises. Verblijf je in een suite, dan kan het zo zijn dat de fooien duurder zijn dan in een binnenhut, omdat je hier ook meer service ontvangt.

5. Hoe werkt het met inschepen en ontschepen?

Het inschepen is te vergelijken met een vliegreis. Ongeveer 3-4 uur voordat het schip vertrekt ben je aanwezig in de cruiseterminal en geef je jouw koffer af ter controle. Vervolgens ga je inchecken en krijgt je een cruise card. Hiermee betaal je op het schip en dit is de toegang krijgt tot je hut. Vervolgens ben je klaar voor de reis!

Op de laatste cruise avond zet je je koffer buiten de hut neer. Deze worden opgehaald en ontscheept naar de cruiseterminal. De koffers hoef je dus zelf niet aan- en van boord te dragen. Meestal verlaat je de hut na het ontbijt en verzamel je in een van de lounges. In groepjes ga je van boord af en haalt je de koffer op in de terminal.

Om bij te houden wie zich op het schip bevinden dien je iedere keer met de persoonlijke cruise card in – en uit te checken wanneer je het schip verlaat en terugkeert. Alleen zo weet de rederij zeker dat iedereen aan boord is voor vertrek.

inschepen en ontschepen op een cruise

6. Kan ik beter een excursie boeken of zelf aan land gaan?

Deze keuze is geheel aan jou, beide opties hebben voor- en nadelen. Ligt het schip dicht bij het centrum van een stad? Dan is het makkelijker om zelf de stad te bezoeken. Soms, bijvoorbeeld in natuurgebieden, liggen de bezienswaardigheden verder van de haven af. Hier is het verstandiger om een excursie te boeken. Zo weet je zeker dat je op tijd terug bent op het schip. Bovendien wacht een rederij altijd op de terugkerende rederij-excursies voordat deze vertrekt, ook als de hele groep te laat is. Bij individuele reizigers is dit niet het geval, deze dienen zelf op het juiste tijdstip terug te zijn aan boord van het schip.

Excursies via zeetours

7. Welke kamer faciliteiten zijn er aan boord?

Alle hutten zijn standaard uitgerust zoals je dit ook van een hotelkamer mag verwachten. Je krijgt handdoeken, beddengoed en er is een TV aanwezig. Bij luxere rederijen mag je ook verwachten dat er een föhn is, een minibar en roomservice. Alle kamers zijn uitgerust met meerdere stopcontacten, let wel op dat je soms een verloopstekker nodig kan hebben wanneer je bijvoorbeeld met een Amerikaanse rederij vaart. Je kunt altijd online voor vertrek zien hoe je hut eruit ziet en welke faciliteiten er aanwezig zijn.

8. Zijn de schepen geschikt voor mindervaliden?

Zeker, bijna ieder schip is geschikt voor mindervaliden. Er zijn speciale hutten aanwezig die ruimer zijn opgezet, deze kun je reserveren tijdens het boeken. Ook zijn er op de schepen liften aanwezig waarmee je alle faciliteiten kunt bereiken. Bijvoorbeeld in het theater zijn speciale rolstoel plekken gemaakt en ook alle restaurants zijn goed te bereiken. Bij sommige rederijen kun je een rollator of rolstoel huren om op het schip de gebruiken. Informeer bij een van onze cruisespecialisten voor meer informatie over jouw droomcruise en de mogelijkheden per schip.

Staat je vraag niet bij de meest gestelde vragen over cruisen?

Bekijk dan onze uitgebreide FAQ op de website

Of neem contact op met een van onze cruise specialisten. Wij staan 7 dagen per week voor je klaar. Bekijk alle contactinformatie en cruises via onze website: www.zeetours.nl

Laat een reactie achter