Duurzaamheid is een belangrijk onderwerp geworden in de cruise-industrie. Cruiseschepen hebben traditioneel gezien een ecologische voetafdruk. Echter, de industrie heeft stappen ondernomen om duurzamer te varen en hiermee de impact op het milieu te verminderen. Lees hieronder welke maatregelen cruiserederijen hebben genomen om duurzaam te cruisen.
Brandstofverbruik en LNG-aandrijving
Uiteraard verbruiken de motoren van cruiseschepen brandstof, wat leidt tot CO2-uitstoot. Veel rederijen zijn daarom overgestapt op schonere brandstoffen, zoals vloeibaar aardgas (LNG) en biodiesel, om de emissies te verminderen. Sommige schepen zijn ook uitgerust met een walstroomaansluitingen om de uitstoot tijdens het aanmeren in de haven te verminderen.
Minder afval en plastic
Op een cruiseschip wordt afval gegenereerd, bijvoorbeeld vast afval en afvalwater. Veel rederijen hebben geavanceerde systemen voor afvalbeheer geïmplementeerd, zoals gescheiden afvalinzameling, recyclingprogramma’s en geavanceerde waterzuiveringssystemen. Bij bijna alle rederijen wordt het gebruik van eenmalig plastic beperkt. Zo worden drankjes niet in plastic bekers of flesjes geserveerd, zijn er geen plastic rietjes en wordt er in de hut minder verpakt in plastic.
Energie-efficiëntie
Om het energieverbruik te verminderen, worden moderne cruiseschepen ontworpen met energie-efficiënte systemen, zoals LED-verlichting, warmteterugwinningssystemen en geavanceerde airconditioningsystemen. Daarnaast worden verbeteringen aangebracht in de rompvorm en de scheepsaandrijving om de weerstand tijdens het varen te verminderen en daarmee de brandstofefficiëntie te verhogen.
Natuurbehoud en biodiversiteit
Cruisemaatschappijen werken samen met natuurbehoudsorganisaties en nemen maatregelen om de impact op kwetsbare ecosystemen te verminderen. Ze implementeren strikte regels voor het aanmeren op gevoelige locaties en zetten zich in voor het behoud van de biodiversiteit. Zo zijn er locaties, bijvoorbeeld op de Noord- en Zuidpool waar alleen cruiseschepen met een maximaal aantal passagiers mogen aanmeren. In sommige gevallen slechts 200 passagiers, om de impact op het milieu en populatie te verminderen.
Milieucertificeringen
Cruisemaatschappijen kunnen vrijwillig deelnemen aan milieucertificeringsprogramma’s, zoals het “Green Marine” initiatief en de “Clean Shipping Index”. Deze programma’s beoordelen en certificeren de rederijen op het gebied van milieubescherming en duurzaamheid.
Hoewel er al veel vooruitgang is geboekt, blijft duurzaamheid een uitdaging voor de cruisesector. Het is belangrijk dat rederijen blijven streven naar verbeteringen op het gebied van energie-efficiëntie, uitstoot, afvalbeheer en natuurbehoud om de impact op het milieu verder te verminderen.
Duurzame schepen
Bijna alle nieuwe cruiseschepen varen op LNG. Denk hierbij bijvoorbeeld aan:
AIDAnova: Dit schip behoort tot de Duitse rederij AIDA Cruises en was het eerste cruiseschip ter wereld dat volledig op LNG kon varen.
Costa Smeralda: Dit schip behoort tot Costa Cruises, een Italiaanse cruisemaatschappij. Het is ook volledig aangedreven door LNG en heeft plaats voor meer dan 6.500 passagiers. Costa Smeralda is een van de grootste schepen ter wereld die op LNG varen.
Ponant: Deze luxe rederij heeft veel focus op duurzaamheid. Ze hebben bijvoorbeeld schepen zoals de Le Boréal en Le Lapérouse die zijn uitgerust met LNG-motoren. Ponant streeft ook naar milieuvriendelijke praktijken aan boord, zoals afvalbeheer en het minimaliseren van plasticgebruik.
MSC World Europa: Dit schip zal op LNG varen en wordt een van de meest milieuvriendelijke schepen van MSC Cruises.
Boek uw volgende droomcruise
Op onze site kun je meer dan 9.000 cruises vinden. Naast onze Green Cruise bijdrage vinden wij het belangrijk dat je kunt zien welke schepen het duurzaamste zijn om mee te cruisen. Daarom kun je op onze site filteren op schepen met LNG-aandrijving. Bekijk hier alle duurzame schepen: