In alfabetische volgorde volgt hierna uitleg over de meest voorkomende zaken rond een cruisevakantie.
ADULTS ONLY / KIDS ONLY
Op sommige schepen vindt u soms zogenaamde ‘adults only’ ruimten terug, welke alleen voor volwassenen toegankelijk zijn. Dit betreft bijvoorbeeld een apart zwembad of zonnedek. Omgekeerd zijn er soms ruimten waarin volwassenen niet zijn toegestaan, zoals de kidsclub of een apart jeugd zonnedek.
AIRCONDITIONING
Vrijwel ieder schip is voorzien van airconditioning, zowel in de publieke ruimten als de hutten. Veelal kunt u deze in de hut zelf regelen.
AMUSEMENT
Één van de voordelen van een vaarvakantie is, dat er zoveel aan boord te beleven is. Vaak is dit entertainment gratis, soms moet hiervoor worden bijbetaald.
BAGAGE
Het voordeel van een cruise is o.a. dat u geen bagagebeperking heeft. Wanneer u naar uw vertrekhaven vliegt, dan gelden de bagageregels van de desbetreffende luchtvaartmaatschappij. De bagagevrijdom vindt u terug op uw e-ticket. Voor sommige intercontinentale vluchten (bijv. USA) dient in geval van een stopover, voor het binnenlandse traject, ter plaatse voor uw koffers te worden bijbetaald. Daar bagagevoorwaarden kunnen wijzigen, adviseren wij u voor vertrek de website van de luchtvaartmaatschappij te raadplegen. Hier vindt u tevens de actuele bepalingen omtrent handbagage. Medicijnen en grens- en reisdocumenten dienen altijd in de handbagage te worden bewaard. Bij KLM en Air France mag u op intercontinentale vluchten gratis 23kg aan ruimbagage meenemen als Economy Class passagier. Business Class passagiers mogen op intercontinentale vluchten 2x 32kg aan ruimbagage meenemen. Op Europese vluchten is het meenemen van ruimbagage veelal niet meer gratis, maar een betaalde keuzemogelijkheid voor Economy Class passagiers. U betaalt KLM €25 per enkele reis per persoon voor het eerste stuk ruimbagage van maximaal 23kg binnen de toegestane afmeting, indien u uw ruimbagage voor aankomst op de luchthaven boekt via de website van KLM www.klm.nl. Op de luchthaven zelf berekent KLM hiervoor €35. KLM biedt u de mogelijkheid gratis Flying Blue deelnemer te worden. Alle Ivory Flying Blue deelnemers krijgen €10 korting, als zij online inchecken, op hun eerste stuk ruimbagage (max. 23kg en binnen de toegestane afmetingen) bij het boeken van een KLM-ticket naar een Europese bestemming. De prijs bedraagt €15 per koffer per enkele reis bij het online inchecken voor de vlucht via www.klm.nl.
Wij raden u aan, indien u een vlucht heeft geboekt naar of via de Verenigde Staten, uw bagage niet op slot te doen. Uit veiligheidsoverwegingen onderzoekt de Amerikaanse organisatie TSA (Transportation Security Administration) ongeveer 10% van alle bagage die aankomt in de VS. Koffers worden geopend en zonodig worden sloten geforceerd. TSA acht zich niet aansprakelijk voor eventuele schade. Wij raden u dan ook aan gebruik te maken, indien wenselijk,van bagagebanden om zo schade aan de koffer en bagage te voorkomen, of speciale TSA-sloten. Ook indien het vervoer van de bagage in de prijs is begrepen, dan is Zeetours Cruises B.V. niet aansprakelijk voor eventuele beschadigingen tijdens de heen- of terugreis, tijdens de cruise of tijdens in- en ontschepingen.
Voorwerpen van waarde kunt u aan boord deponeren bij het kantoor van de purser of in uw hut als deze over een kluis beschikt. Houdt u er rekening mee dat de rederijen geen enkele verantwoording accepteren voor zoekraken of diefstal van kostbaarheden e.d. U wordt ten sterkste aangeraden een reisverzekering en/of kostbaarhedenverzekering af te sluiten.
De vliegveiligheidsvoorschriften laten niet toe dat u (nagel)scharen, knippers, scheermesjes, messen, breipennen en soortgelijke voorwerpen in uw handbagage meeneemt in het vliegtuig, maar b.v. ook voor vloeistoffen gelden strikte beperkingen. Aan boord van schepen is het ook niet toegestaan om gevaarlijke of illegale voorwerpen mee te nemen. Voor de laatste informatie verwijzen wij u naar de website van de luchtvaartmaatschappij.
BAR
De meeste schepen hebben een systeem waarbij u veelal tekent voor uw uitgaven en deze aan het eind van de reis afrekent. Meestal wordt uw rekening automatisch belast met ca. 18% servicefee over alle drankjes waarvoor u moet betalen.
BETALINGEN
Uitgaven van persoonlijke aard (bijv. drankjes) worden bijgeschreven op uw boordrekening. Aan het eind van de cruise wordt afgerekend met een gangbare creditcard, contact geld of bij een beperkt aantal rederijen met pin. Bij contante betaling dient u bij inscheping een borg te storten.
BOORDPAS
De zgn. boordpas ontvangt u tijdens het inschepen voor uw cruise. Deze pas is uw toegangsbewijs tot het schip en vaak tevens de sleutel van uw hut. Uw uitgaven aan boord zoals bijvoorbeeld drankjes worden eveneens via deze boordpas geregistreerd.
BRUG
Tijdens de cruise bestaat er over het algemeen geen gelegenheid de brug een bezoek te brengen.
COMMUNICATIE/INFORMATIE
De voertaal aan boord van de meeste schepen is Engels of Duits. Mededelingen via de scheepsomroep of de scheepskrant zijn soms meertalig.
DAGPROGRAMMA
Dagelijks ontvangt u, normaliter in uw hut, een programma waarin de evenementen en andere relevante zaken voor de dag worden aangekondigd. Dit programma is veelal in het Engels. Hierin staan meestal ook de openingstijden van o.a. restaurants en faciliteiten, de vertrektijden van de excursies en het eventuele kledingadvies.
DIEET
Volgt u een speciaal dieet, wilt u dit dan vooraf via uw boekingskantoor doorgeven. Als het dieet van essentieel belang is dan adviseren wij een in de Engelse taal gestelde dieetlijst mee te nemen.
DIEREN
Het meenemen van huisdieren aan boord is niet toegestaan.
DOKTER
Op bijna elk cruiseschip waakt een scheepsarts, geassisteerd door gediplomeerd personeel, over de gezondheid van de passagiers. U dient er rekening mee te houden dat het consult en de medicijnen in rekening worden gebracht, hierom adviseren wij u dringend u goed te verzekeren. Alle schepen beschikken over een hospitaal, deze is echter niet gelijkwaardig aan een regulier ziekenhuis.
EXCURSIES
Het is mogelijk om voor geselecteerde bestemmingen voorafgaand aan uw cruise (privé) excursies te boeken via GetYourGuide. Informatie is terug te vinden op www.zeetours.nl/excursies. Ook is het mogelijk om via de website van de rederij standaard excursies te bestellen. In de meeste gevallen kunt u ook excursies bij het shore-excursion kantoor of bij de purser aan boord boeken zolang de voorraad strekt. De excursies die door lokale bedrijven worden uitgevoerd zijn met Engels en/of Duitssprekende begeleiding. Beschikbaarheid of doorgang van excursies kan nooit worden gegarandeerd. Sommige excursies zijn beperkt beschikbaar.
FOOIEN
Het geven van fooien is bij cruises een ingeburgerd gebruik. Over het algemeen zijn fooien niet in de reissom begrepen. Vaak wordt ca. € 10,- tot € 15,- fooi per persoon per dag aangehouden. Dit bedrag wordt vooraf bij reservering in rekening gebracht of automatisch bijgeschreven op de boordrekening.
FOTOGRAAF
Op de meeste schepen legt een fotograaf alle belangrijke gebeurtenissen vast. Deze foto’s worden tentoongesteld en kunnen worden gekocht.
GARANTIEHUTTEN
Bij garantiehutten garandeert de rederij accommodatie in een bepaalde categorie tegen het voor die categorie van toepassing zijnde tarief. Indien kort voor vertrek blijkt dat accommodatie in die categorie niet beschikbaar is, dan behoudt de rederij zich het recht voor de passagiers zonder bijbetaling in een hogere hutcategorie onder te brengen, ongeacht faciliteiten, ligging en evt. (gedeeltelijk) belemmerd zicht in de toegewezen hut. Het kan incidenteel voorkomen dat u gedurende de cruise van hut moet wisselen.
INSCHEPING/ONTSCHEPING
U kunt over het algemeen vanaf het middaguur tot enkele uren voor vertrek inschepen. Exacte tijden staan in uw reisbescheiden. Ontscheping vindt (vroeg) in de ochtend plaats. Exacte tijden verneemt u aan boord.
LAUNDRY SERVICE
De meeste schepen beschikken over een laundry service en een pers- of strijkkamer waar u tegen vergoeding uw was kunt laten verzorgen. Een aantal rederijen stelt wasmachines en droogtrommels ter beschikking van de passagiers. Uw hutsteward(ess) heeft alle informatie.
LEGITIMATIE
Wij adviseren u om naast uw paspoort nog een ander legitimatiebewijs met pasfoto mee te nemen. Sommige rederijen nemen aan boord de paspoorten gedurende de cruise in.
MAALTIJDEN
De meeste culinaire genoegens zijn in de reissom begrepen. Het ontbijt en de lunch worden op de meeste schepen in buffetvorm in een ‘open zitting’ geserveerd, waarbij u kunt gaan zitten waar en met wie u wilt, echter de meeste rederijen bieden zonder meerprijs ook a la carte mogelijkheden. Ook het diner wordt in toenemende mate in ‘open zitting’ geserveerd. Soms hanteert een rederij nog een 1e vaste (18.00-19.00u) en 2e vaste (20.00-21.00u) dinerzitting. Voorkeur voor tijdstip en tafelgrootte voor het diner kunt u veelal bij boeking doorgeven, maar kan niet worden gegarandeerd. In andere gevallen wordt dit direct na inscheping afgehandeld. Voor specialiteitenrestaurants wordt veelal een toeslag in rekening gebracht.
REISLEIDING
Doordat de invulling van een cruisevakantie per reiziger sterk verschilt, is op de vele bestemmingen die wij aanbieden geen reisleiding aanwezig. Overigens organiseren wij regelmatig cruises die door Nederlandssprekende Zeetours begeleiding worden vergezeld. In voorkomende gevallen staat dit bij de desbetreffende reis op de website aangegeven.
RESERVEREN
Om uw cruisevakantie geheel naar wens te kunnen verzorgen, hebben wij naast algemene informatie, zoals o.a. vertrekdatum, naam schip en huttype, de volgende persoonlijke gegevens nodig:
– 1e volledig voornaam (zoals in paspoort)*
– volledige achternaam (zoals in paspoort)*
– geboortedatum
– nationaliteit
– telefoonnummer thuisblijvers
– mobiel nummer van uzelf tijdens de reis
– (e-mail)adres
– voorkeur dinertijd (1e, 2e of evt. open zitting)
– voorkeur tafelgrootte (2-4-6-8-10)
– evt. preferenties
– voorkeur bedopmaak
* LET OP!
De juiste spelling van uw 1e voor- en achternaam is essentieel. Gebruik altijd de naam zoals vermeld in uw paspoort. Voor gehuwde vrouwen geldt dat de meisjesnaam moet worden gebruikt.
Rederijen en luchtvaartmaatschappijen brengen wijzigingskosten in rekening wanneer de tickets niet zijn voorzien van de juiste naam en moeten worden aangepast. Deze kosten kunnen oplopen tot 100% van de reissom.
Medische zaken, dieeten, zwangerschappen, gebruik rolstoel of rollator, vieringen of andere zaken die van belang zijn, vernemen wij graag op het moment van boeking.
ROKEN
De rederijen hebben besloten de restaurants en de hutten rookvrij te maken. Het roken in publieke ruimtes zoals bars en lounges is slechts beperkt of zelfs geheel niet toegestaan. Veelal zijn er op het open dek aangewezen delen waar u kunt roken.
SCHEEPSGELUIDEN
Tijdens uw cruise bevindt u zich op een varend schip. Hierbij zijn o.a. geluiden aan dek, trillingen van motoren en geluid van laden en lossen een bijkomend verschijnsel. Hoewel dit door het merendeel van de passagiers niet als storend wordt ervaren, wijzen wij u er volledigheidshalve op dat klachten
i.v.m. reguliere “scheepsgeluiden” niet door ons zullen worden gehonoreerd. Door hun ligging zijn sommige hutten minder of juist meer gevoelig voor scheeps- of omgevingsgeluiden. Onze ervaren en vakkundige medewerk(st)ers zullen u graag adviseren.
SLOEPENROL
Tijdens elke cruise vindt een sloepenrol plaats, die wettelijk is voorgeschreven. U bent verplicht deel te nemen. Uw reddingsvest en sloepnummer vindt u in uw hut.
SPECIALE AANBIEDINGEN
Soms komen rederijen en/of luchtvaartmaatschappijen door omstandigheden met aantrekkelijke prijsaanbiedingen. In sommige gevallen is de keuze van hutaccommodatie dan beperkt. Deze aanbiedingen zijn niet te voorzien en gelden alleen voor boekingen die na de publicatie worden gemaakt.
STERRENCLASSIFICATIE
Wij gebruiken de sterrenclassificaties die zijn gebaseerd op onder andere de publicatie in de “Ocean Cruising & Cruise Ships 2018” editie van Berlitz. Deze classificaties zijn door hen op objectieve wijze en op basis van professionele ervaring bepaald aan de hand van vooraf vastgestelde criteria op het gebied van het schip, de accommodatie, de keuken, de service, het entertainment en de cruise ervaring. De sterrenclassificatie van een schip is dus de algemene classificatie voor alle onderdelen. Uw persoonlijker ervaring en voorkeur en het belang dat u hecht aan bepaalde facetten van een cruise, zullen echter altijd het belangrijkste zijn bij uw keuze. Onze ervaren en vakkundige medewerk(st)ers zullen u graag adviseren.
TELEFOON EN INTERNET
Het voeren van (mobiele)telefoongesprekken, het sturen van fax- of emailberichten en het bezoeken van internet (via wifi of in het internetcafé) is vaak mogelijk, maar relatief prijzig. De snelheid van de internetverbinding is vaak beperkt omdat gebruik wordt gemaakt van satellietverbindingen.
TENDER
Wanneer een schip niet voor de kade kan afmeren zorgen motorsloepen voor gratis vervoer van schip naar kade.
TRANSFERS
Tenzij nadrukkelijk in het reisprogramma (internet en/of brochure) vermeld, is vervoer tussen luchthaven en pier en/of hotel v.v. niet in de prijs van het reisarrangement inbegrepen, maar indien gewenst vaak optioneel bij te boeken. De transfers worden door locale (Engels en/of Duitssprekende) agenten uitgevoerd, veelal per bus of minibus. In het geval van een (gratis) shuttlebus, kan bij grote drukte enige wachttijd ontstaan.
VLIEGEN
Gaat u vliegen naar uw vertrekhaven? U kunt bij diverse luchtvaartmaatschappijen uw intercontinentale vlucht veraangenamen door een upgrade aan te schaffen van Economy naar Economy Comfort Class. In deze klasse heeft u extra beenruimte en een rugleuning die verder naar achteren verstelbaar is. De stoelen bevinden zich veelal in het voorste gedeelte van de Economy Class zodat u bij aankomst als een van de eersten van boord kunt. U kunt deze stoelen zelf, zolang de voorraad strekt en uw ticket geprint en betaald is, met uw boekings(PNR)-nummer via de website van de luchtvaartmaatschappij reserveren en betalen. Hoe eerder u reserveert, hoe lager de prijs! Vliegt u liever Business Class? Neem dan contact met ons op voor meer informatie, advies en actuele tarieven. Alle luchtvaartmaatschappijen maken gebruik van e-ticketing in plaats van papieren tickets. Deze e-tickets heeft u nodig bij het inchecken en/of bij controles van immigratie- of douanebeambten. De voorwaarden van de luchtvaartmaatschappij betreffende e-ticketing blijven gelijk aan die van een papieren ticket. Zo worden o.a. bij een naamswijziging kosten in rekening gebracht.
VOLTAGE
De meeste schepen hebben 110v of 220v stopcontacten, waarvoor soms een verloopstekker nodig is.
VOORDEEL VOOR VASTE KLANTEN
Een aantal cruisetarieven is gebaseerd op speciale lage (vroegboek)tarieven. Voor vaste klanten hebben diverse rederijen (bijv. Holland America Line, Costa Cruises, MSC Cruises en AIDA Cruises) in bijzondere gevallen ook nog speciale extra’s, zoals een repeaterparty aan boord, indien u eerder met betreffende rederij een cruise heeft gemaakt. Informeer hier naar bij boeking.
WAARDEVOLLE VOORWERPEN
Voorwerpen van waarde kunt u deponeren bij het kantoor van de purser of in uw hut als deze over een kluis beschikt. Houdt u er rekening mee dat de rederijen geen enkele verantwoording accepteren voor zoekraken of diefstal van kostbaarheden e.d. U wordt ten sterkste aangeraden een (reis) verzekering af te sluiten.
(ZEE)ZIEKTE
Bijna alle schepen zijn uitgerust met stabilisatoren die een rustige zeegang garanderen en de kans op zeeziekte tot een minimum beperken. Als u vatbaar bent neemt u dan voor alle zekerheid pilletjes of pleisters mee. Net als in grote resorts, of andere druk bezochte locaties, kan er ook aan boord van cruiseschepen incidenteel een griepvirus (zgn. Norovirus) voorkomen. Om verdere verspreiding tegen te gaan, kan de rederij besluiten om zieke passagiers te verzoeken tot aan hun herstel in de hut te verblijven, bepaalde faciliteiten te sluiten, of andere maatregelen te treffen. Hiervoor wordt geen vergoeding geboden.
ZWEMBAD
Nagenoeg elk cruiseschip beschikt over een buitenzwembad en soms een binnenzwembad. De moderne schepen bieden zelfs jacuzzi’s, een kinderbadje of waterglijbanen. Om begrijpelijke redenen zijn de afmetingen beperkt en is duiken of springen niet toegestaan. Kinderen dienen zindelijk te zijn.
Genoemde informatie is onder voorbehoud van wijzigingen. Overige informatie en informatie per rederij of schip, is terug te vinden op www.zeetours.nl.